4 Kasım 2018 Pazar

Möbius Şeridi

Bundan birkaç hafta önce, bir kitapta rastladım möbius şeridine. Moebius (1790-1860) tarafından bulunan ve matematikçi / sanatçı Escher (1898-1972) 'in aynı isimli eseriyle ünlenen bu şeridin en önemli özelliği tek yüzünün olması.  Normalde bir kağıt şerit üzerinde elimizi kaldırmadan sadece bir yüzeyine çizgiler çizebiliriz. Çünkü kağıt şeridinin 2 yüzeyi vardır. Möbius Şeridinde ise durum farklıdır. Kalemle elinizi hiç kaldırmadan hareket ettiğinizde başladığınız yere geri dönersiniz. Escher'in karıncalarının hapsolduğu döngü gibi. 

Peki sen hiç yaşadın mı? Başlangıçlarını, ayrılıklarını düşün. Farklı farklı yollar denemene rağmen sürpriz bir şekilde kendini başladığın yerde buldun mu hiç? Bulduğun noktada dur. İşte o nokta senin möbius şeridinin yapıştırıldığı yer. O nokta senin doğumun, o nokta senin travman, o nokta senin bir türlü farkedemeyip çözmek için tekrar tekrar aştığın yolların başlangıcı. İçindeyken göremediğin, görebilmek için dışarı çıkman gereken şeridin, tekrarın, döngün. O şeridin içindeyken onlarca mazeret ve suçlu bulabilirsin. Başlangıç noktasına her geldiğinde bir daha olmayacağını düşünebilirsin ama matematik şaşmaz, psikoloji de biraz. Tıpkı Loveless filmindeki gibi. 
Rus yönetmen Andrey Zvyagintsev'in yönetmenliğindeki Loveless, Cannes'ta jüri özel ödülünü almış bir dram. Yönetmen filmi "Tolstoy, bütün romanlarında evliliğe giden yolu anlatır. Ben, izleyiciye düğünden sonra yaşananları anlatmak istedim" sözleriyle özetlemiş.  Filmde boşanmanın eşiğinde olan genç bir çift, çocukları Alyosha'nın velayeti üzerine tartışırlar. Alyosha iki taraf için de bir yüktür. Bunu duyan Alyosha, çareyi evden kaçmakta bulur. Alyoha'nın kaçışıyla annenin-babanın suçluluklarını, geçmiş hesaplaşmalarını ve hikayenin bütününü görürüz. Ancak filmin sonunda aslında hiçbir şeyin değişmediğini, herkesin başlangıç noktasına geri döndüğünü anlarız. 
"elimdeolasaherebeveyneizletirdim" filmlerinden, izleyin izlettirin efendim...


Hiç yorum yok:

Şarkılarla Kavramlar -1-

Yeni bir seriye başlıyorum burdan. Adına "şarkılarla kavramlar" demek istedim. Çünkü bazı müzikler bende sadece romantikçe bir ...